Sarı rengin psikolojik etkileri ve sarı elbise kombinleri
Beyza Gemci
Sarı kelimesine ilk olarak Orhon Yazıtlarında rastlanıyor. Sarı, güneşin ve altının rengidir. Buğdayın, bereketin, zenginliğin sembolüdür. Lüksü çağrıştırır ve altın rengi tonlarının kullanıldığı ortamı gösterişli yapar. Olumlu duyguları uyandırır.
Bazı atasözlerinde de görebileceğimiz gibi sarı renk, her zaman olumlu anlamlarda kullanılıyor. Örnek olarak; "Sabır acıdır ama sonu sarı altın". Neşe ve umut verir. Enerjiyi simgeler. Mutlulukla, neşeyle, eğlenceyle ilişkilendirilen bir renktir. (Mahnke, Meerwein, and Rodeck, 2007)
Sarının koyu tonları ise, dökülen yaprakların rengi olması nedeniyle sonbahar ile eşleşmiştir. Dikkat çeken bir renk olması sebebiyle; taksilerde, okul servislerinde, ve tehlikeli bölgeleri uyarı anlamında kullanılır. İlköğretim son sınıf öğrencileriyle yapılan bir çalışmada sarı renk dürüstlükle ilişkilendirilmiştir. (Karp&Karp, 1988)
1989 Yılında yapılan bir araştırmaya göre sarı rengin en çok tercih edildiği ülkeler arasında; Yeni Gine, Avusturalya, Almanya bulunuyor. Yine aynı araştırmada sarı rengin pek tercih edilmediği 2 ülke ise şu şekilde: Japonya ve Danimarka.
Bütün renkler içerisinde en berrak, en ışık saçan renktir. Fazla uygulandığında gözü rahatsız eder, huzursuzluk ve sinirlilik yaratabilir. (Morton, 1988)
Sarı rengi tek başına kullanmak sizi yoruyor ya da kendinizi iyi hissettirmiyorsa, sarının enerjisini mor veya mavi tonlarıyla dengeleleyebilirsiniz.
Yukarıdaki görselde tamamen sarı renkle yapılan bir kombin görüyoruz. Sarı elbiseye baktığımızda kumaşının şifon olduğunu ve mavi küçük kare desenlerle sarı rengin dengelendiğini görebiliriz. Elbise astarının renginde orta kalınlıkta topuğu olan bir ayakkabı tercih ediliyor. Şifon kumaşın zarif havası; geometrik desenler, ayakkabının modeli ve peluş küpelerle kırılmaya çalışılıyor. Seçilen çanta modeli ise günlük olarak kullanıma uygun sepet model bir çanta. Ayakkabının derisi ile çantanın deri kalitesi aynı seviyede. Çantanın rengiyle ten rengine vurgu yapılarak bütünlük sağlanmaya çalışılıyor. Saçın toplanma şekli ve küpelerin modeliyle baş bölgesinde uyum yakalanmak isteniyor. Tamamen yaz mevsimine yönelik bir kombinde peluş olan bir küpe ise beklenmedik. Ayrıca küpeler, rengi itibari ile de dikkat çekici. Bu da kişi karakterinin yaratıcı olduğunu gösteriyor. Küpenin renginde bulunan mavi de yine elbisedeki küçük mavi kare desenlere vurgu yapıyor.
Bu görselde vücudu saran sarı renk bir elbise ile yine ayağı saran streç bir bot görüyoruz. Kumaş itibariyle streç yapılarıyla elbise ve ayakkabı bütünlük içinde. Nokta desenli file çoraplar ve botların kırçıl deseni; ayrıca elbise ile de saçların rengiyle uyum içinde. Aksesuar olarak oldukça renkli ve kalın çerçeveli gözlük kullanılıyor. Gözlüğün tarzı kıyafetin tarzıyla farklı olsa da, rengiyle elbise rengi arasında uyum yakalanmak isteniyor.
Bu kombinde ise yaz temalı bir mini elbise, elbisenin beyaz net çizgileriyle uyum içinde olan beyaz bantlı bir terlik, hasır çanta-şapka takımı ve kıyafet/mekan konseptiyle uyumlu doğal saçlar görüyoruz. Romantik stili anımsatan kombinde; kırmız ı rujun kırmızı ojeler ile uyumu yakalanıyor. Elbisenin askısı, beyaz çizgileri ve terliğin bantları da birbirine gönderme yapıyor. Aksesuar olarak kullanılan hasır şapka ile hasır çanta bütünlük içinde ve yaz konseptine vurgu yapıyor. Sarı rengin dikkat çekiciliği, nötr tonlarda hasır aksesuarlarla, rengiyle ve modeliyle göze batmayan bir terlikle ve doğal bir makyajla dengeleniyor. Elbisenin deseninde gördüğümüz beyaz renk ise sarının enerjisini bir nebze azaltıyor.
Bu kombinin göze çarpan parçası şüphesiz yer alanda kaplayan sarı elbise. Kolay buruşabilen, söz dinlemeyen koton kumaşa sahip, etek ucu ve kol ucu detaylarıyla birbirimi tamamlayan, yaz ruhuna sahip bir elbise. Elbise, yine yaz ruhunu yansıtan beyaz hasır topuklu bir ayakkabı ile tamamlanıyor ve ayakkabının elbisenin rolünü çalması engellenmiş oluyor. Elbise ile aynı renkte ve kumaşta kullanılan kemer ile yapılmak istenen ise, geniş bir alan kaplayan elbisenin alt ve üst parçalarını dengelemeye çalışmak oluyor. Sarının komşu rengi olan yeşile ise küpelerde yer veriliyor ve kombinde kontrast oluşturulmamış oluyor. Elbise ve küpenin renk doygunluğu ise birbirine oldukça yakın, dolayısıyla burada da bir bütünlük oluşturuluyor. Sade bir topuz modeli de elbiseye rakip olmaması için tercih ediliyor.