Aşk Cumhuriyeti
Koç Üniversitesi Yayınları'ndan ilginç konusuyla dikkat çekecek bir kitap daha raflardaki yerini aldı.
Prof. Dr. Martin Stokes'un kaleme aldığı son kitabı Aşk Cumhuriyeti: Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem, Zeki Müren, Orhan Gencebay, Sezen Aksu ve popüler müzik üzerinden Türkiye'nin 1950'lerden itibaren geçirdiği dönüşümü mercek altına alıyor.
Balkanlar, Ortadoğu ve özellikle Türkiye'deki popüler müzik ve kültür üzerine yaptığı çalışmalarla tanınan Prof. Dr. Martin Stokes, son kitabı "Aşk Cumhuriyeti – Türk Popüler Müziğinde Kültürel Mahrem" ile dikkat çekecek. Kitabı ile objektifleri Türkiye'nin popüler müzik kültürüne çeviren Prof. Dr. Stokes, Bunu yaparken de kültür bilimlerinde görece yeni bir bakış açısını yansıtan, duygusallık ve kişiselliğin nasıl toplumsallaştırıldığına, iktidar ilişkileri ağına nasıl sokulduğuna odaklanan "kültürel mahrem" perspektifini temel alıyor. Türkiye'nin yakın tarihinde artık birer ikona dönüşmüş bu üç sanatçının müziklerinin Türkiye'de "aşk" kavramının gelişimine katkılarını inceliyor. Uzun yıllar Chicago Üniversitesinde çalışan Prof. Dr. Martin Stokes, 2007'den bu yana Oxford Üniversitesi St. John's College'da etnomüzikoloji dersleri veriyor.
Koç Üniversitesi Yayınları tarafından düzenlenen kitap söyleşileri kapsamında, 6 Haziran Çarşamba günü, AnaMed Konferans Salonu'nda 18:00-19:00 saatleri arasında "Martin Stokes ile Aşk Cumhuriyeti" başlıklı Murat Ergin'in de tartışmacı olarak katılacağı bir söyleşi düzenleniyor.
Özet:
Müren, Gencebay ve Aksu Türkiye'de müzik dünyasında da gündelik yaşamda da derin, çoğalan bir etki yaratmalarına rağmen ne akademik ne entelektüel ortamın ilgisine mazhar olmuş üç önemli isim. Stokes kitabında, bir yandan bu üç ikonun müziklerini özellikle taşıdıkları duygusal boyut üzerinden anlamlandırmaya ve kamusal kişiliklerini çözümlemeye girişiyor, bir yandan da popüler kültürde yarattıkları derin etkiyi tarihsel, toplumsal bir çerçeveye oturtup Türkiye'de yaşanan liberalleşme, küreselleşme süreçlerini, iktidarın işleme biçimlerinde yaşanan dönüşümleri kurcalıyor. Yazar, bu üç ulusal ikonun resmi Türk kimliğinden daha samimi ve değişken bir Türklük kavramı çağrıştırdığını öne sürüyor. Anlatısını resmi kültür, kamusal kimlik, yurttaşlık bilinci, kozmopolitleşme, küreselleşme, köyden kente göç, İslami hareket, toplumsal cinsiyet, aşk, duygunun siyaseti gibi temalar üzerinden dokuyan Stokes, kuru bir akademik çalışmanın çok ötesine geçerek meselesinin izini sokaklarda, gazinolarda, odalara asılan posterlerde, belediye bültenlerinde, parklarda, bahçelerde, kaset kapaklarında, radyo programlarında sürüyor.