Yeşil Camii ve Türbe'nin İç Güzelliklerini Nakşettiler
Bursa'nın sembol yapılarından ikisiyle ilgili çalışma başlatan 10 sanatkar, bu cami ve türbenin içindeki örgü ve hatları süs kabağı, cam vitray, perde, ayna, mücevher gibi unsurlara yansıttı Sedefkar Karazeybek: "Bursa Yeşil Camii'nin bir anlamda mimari yapısının, süsleme unsurlarının, çinilerinin, ahşaplarının,
ELİF ÖZLEM ÇELİKLER - Bursa'ya Osmanlı döneminden miras kalan ve kentin simgeleri arasında yer alan Yeşil Camii ve Türbe'nin iç örgü ile hatları, bir proje kapsamında 10 sanatkar tarafından süs kabağı, cam vitray, perde, ayna, mücevher kutusu gibi ürünlere işlendi.
Projeye katılan sanatçılardan Sedefkar Zafer Karazeybek, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Yeşil Camii ve Türbe'nin, Bursa'nın simge yapılarından olduğunu hatırlattı.
Bursa Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitim Kursları bünyesindeki Muallimzade Kültür Merkezi'nde, geleneksel el sanatlarıyla ilgili çalışmalarının bu yılki temasının söz konusu yapılar olduğunu vurgulayan Karazeybek, "Bu çerçevede, Yeşil Camii'nin içindeki geometrik örgü, yazı, desen ve çiniler üzerine yaptığımız çalışmayı özel bir konsept haline getirmeye çalışıyoruz" dedi.
Karazeybek, Yeşil Camii'yi, hendeseleri, matematiği, geometrisi ve yazılarındaki hesaplarla belli bir düzeni temsil ettiği için seçtiklerini anlattı.
İncelemelerinde, camideki eserlerin bir bütünlüğü temsil ettiğini gördüklerine değinen Karazeybek, şunları kaydetti:
"Yeşil Camii'nin bir anlamda mimari yapısı, süsleme unsurları, çinileri, ahşapları, hatlarının da bir bütünlüğü temsil ettiğini toplumumuza duyurmak istiyoruz. Buradan çıkacak eserlerle mayıs ayında açacağımız sergimizde, eserleri bu ana fikir çerçevesinde olgunlaştırdık. Caminin iç dokusunun felsefi anlamda da öneme haiz olduğunu, motiflerin toplumsal mesajlar içerdiğini gördük. Çinilerde kullanılan motiflerin tamamında 'Mühr-ü Süleyman' denilen baskın motif var. Bu baskın motif, Anadolu ve Rumeli beylerbeyi odalarında yani bugün müezzin mahfili olan odalarda kullanılıyor. Bu motifin içinde 'ya Hannan, ya Mennan, ya Deyyan, ya Ğufran, ya Burhan, ya Sultan' yazıyor. Bu motifte aslında toplumsal örgütlenmede de yapılması gereken yani ilahi nizamın yeryüzüne tecellisini anlatan bir yapılanma söz konusu."
"Caminin iç güzelliğini göstermek istedik"
Merkezin yöneticisi Mustafa Tunç ise Yeşil Camii ve Türbe'deki ayrıntı motifleri, çini işlemeli sehpa, sedefli mücevher kutusu, hüsnü hat ve naht tablo, cam vitray vazo, çini fincan takımları gibi eserlere işlediklerini dile getirdi.
Caminin iç güzelliklerini gözler önüne sermek için böyle bir çalışma yürüttüklerini bildiren Tunç, "İnsanlar genellikle Yeşil Camii ve Türbe'nin dış görüntüsünü bilir ama içinde ne tür desen, hat, ayet ve hadisler var, bunları bilmezler. Camideki desen ve motiflerin çok daha derin bir şekilde yapıldığını görüp çalışmalarımızı bu doğrultuda şekillendirdik" diye konuştu. - Bursa