Urartu Figürleri Takılara İşleniyor
Van'da, Urartu medeniyetine ait motif ve figürlerin "savat" adı verilen özel süsleme tekniğiyle işlendiği takılar, yurt dışına da gönderiliyor.
MESUT VAROL - Van'da, Urartu medeniyetine ait motif ve figürlerin "savat" adı verilen özel süsleme tekniğiyle işlendiği takılar, yurt dışına da gönderiliyor.
Osmanlı döneminde "900 ayar gümüşe tuğra vurma yetkisi"ni İstanbul ile paylaşan Van'da, unutulmaya yüz tutan savat sanatı, kentteki bir atölyede yaşatılıyor.
Granül, kakma ve kabartma yöntemleriyle özverili bir çalışmanın ardından ortaya çıkarılan ürünler, kentin tanıtımına da katkı sağlıyor.
Urartu medeniyetine ait motif ve figürler ile şehrin simge eserlerinin işlendiği takılar, hem yerli ve yabancı misafirlerin beğenisine sunuluyor hem de birçok ülkeye pazarlanıyor.
"Sabır isteyen bir iş"
Atölye sahibi Erdal Bilici, AA muhabirine yaptığı açıklamada, savat sanatını üç nesildir yaşatmaya çalıştıklarını söyledi.
Urartu medeniyetine ait sembolleri geniş yelpazede takılara işlediklerini belirten Bilici, bu kültürün kaybolmaması için atölyede genç elemanlar yetiştirdiklerini anlattı.
Savat sanatının meşakkatli olduğunu vurgulayan Bilici, "Takılar büyük bilgi birikimine sahip ustaların elinde hayat buluyor. Bu işte iyi bir kalem ve iyi bir savat ustası olmak için en az 15 yılını vermek gerekiyor. Bu sabır isteyen bir iştir." dedi.
Kuş, kadın, güneş figürleri takılara işleniyor
Bilici, Urartuların, büyük önem verdikleri takılara özellikle savaş sanatını yansıttıklarını ifade etti.
Bugün ürettikleri takıların çoğunu bu dönemden yola çıkarak yaptıklarını kaydeden Bilici, "O dönemde Kibele, kuş, kadın, güneş, ay gibi figürler takılara işlenmiş. Bizler de bunlara her sene 20 model katarak ürün yelpazesini genişletiyoruz. Takıların yanında vazo ve kemer gibi ürünler de yapıyoruz. Amacımız, Urartu kültürünün nesilden nesile geçmesini sağlamak." diye konuştu.
Bilici, Almanya ve ABD gibi ülkelere de pazarladıkları takılara turistlerin yoğun ilgi gösterdiğini sözlerine ekledi.
Atölyede, Urartuların savaş tanrısı Haldi, Van Kalesi, Hüsrevpaşa Camisi, Hoşap Kalesi, Akdamar Adası ve Kilisesi, İshakpaşa Sarayı, Van kedisi ve Van Gölü'nün de aralarında bulunduğu figürler, gümüş üzerine çelik uçlu kılcal kalem kullanılarak granül, kakma ve kabartma yöntemiyle takılara işleniyor.