Dostları, Ayşe Şasa'yı Anlattı
Sinema yazarı ve eleştirmen Kabil: "Evi adeta bir uğrak yeriydi.
Edebiyat Sanat ve Kültür Araştırmaları Derneği, bu ay vefat eden senarist-yazar Ayşe Şasa için ?"Babıali Sohbetleri" kapsamında anma programı düzenledi.
Sinema yazarı ve eleştirmen İhsan Kabil'in moderatörlüğünde TİMAŞ Kitapkahve'de gerçekleştirilen etkinliğe, Şasa'yı tanıyanlar ve edebiyat dünyasına ilgi duyanlar katıldı.
Kabil, Şasa ile tanışıklığının çok eskiye dayandığını belirterek, "O benim hayatıma bir sürprizdi" dedi.
Şasa'nın çocukluğundan itibaren Batı tarzı eğitim aldığını ve mürebbiyelerle yetiştirildiğini anlatan Kabil, "Oldukça varlıklı bir aileden geliyordu. Rauf Orbay dayısıydı. Şasa, arka plana çekildiğinde bile gölge olarak vardı. O her ne kadar modernleşme ve batılılaşma sürecini yaşasa da hep bir huzursuzluk içinde yaşadı. Bu da onu Yeşilçam'a yöneltti. Bu sayede bulunduğu çevreyi umursamamayı ve ortalama insanların arasında yer almayı öğrendi" diye konuştu.
Şasa'nın Yeşilçam'a girmesinin daha çok düşünsel boyutlu olduğunu aktaran Kabil, Şasa'nın ürettiği 20 civarındaki senaryonun halk sinemasının örnekleri olduğunu söyledi. Kabil, Şasa'nın Yeşilçam deneyimini bir arayış olarak nitelerken, içinde sürekli fırtınalar yaşadığını kaydetti.
Şasa'nın herkese kapısını açtığını anlatan Kabil, "Evi adeta bir uğrak yeriydi. Geniş bir yürek ağı kurdu. Diğer aleme yaptığı bu göç bizi çok üzdü" ifadelerini kullandı.
Gazeteci-yazar Üstün İnanç ise Şasa'yı 50 yıldır tanıdığını belirterek, tanışmalarını ve birlikte yaşadıkları anekdotları anlattı. İnanç, Şasa'nın ruh ve inanç dünyasında yaşadıklarına yer verdiği konuşmasını, "Onu hidayete götüren sorguculuğuydu. Ayşe, kaderin tarifinin tıpkısıdır" diyerek noktaladı.
Etkinliğe gelenler, Şasa ile ilgili düşüncelerini ve anılarını anlattı.
- Ayşe Şasa'nın öz geçmişi
İstanbul'da 1941'de doğan Şasa, şimdiki adı Robert Koleji olan Arnavutköy Amerikan Kız Koleji'nden 1960'ta mezun oldu.
Öğrencilik yıllarından itibaren sinemaya ilgi duyan ve yazar Kemal Tahir'le tanışmasını hayatının "dönüm noktası" olarak tanımlayan Şasa, yönetmen, yapımcı ve senarist Atıf Yılmaz'a asistanlık yaptı. Senaristliğe 1963'te başlayan Şasa, 1980'li yıllarda geçirdiği ağır rahatsızlık sonrası sinema dünyasından 10 yıl boyunca çekildi.
"Son Kuşlar", "Ah Güzel İstanbul", "Utanç" ve "Gramofon Avrat" gibi filmlere senarist olarak imza atan Şasa'nın, 1993'te sinemayla ilgili "Yeşilçam Günlüğü" adlı denemeleri yayımlandı. "Delilik Ülkesinden Notlar" isimli eseri Şubat 2003'te piyasaya sunulan Şasa'nın çok sayıda kitabı ve senaryo eseri bulunuyor. - İstanbul