Haberler
Yenidoğan Çetesi davasında kan donduran sözler: Kötü bir bebekti

Sanık hemşireden kan donduran sözler: Kötü bir bebekti

Bahçeli, Öcalan çağrısını bir kez daha yineledi

Tartışma yaratan Öcalan çağrısını bir kez daha yineledi

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan teğmenler için talimat

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan teğmenler için talimat

Komisyonda gerginlik! Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler salonu terk etti

CHP'li vekilin sözleri sonrası Bakan Güler salonu terk etti

Samsun'da Helal Gıda Üretimi ve Tüketimi Masaya Yatırıldı

Samsun'da Helal Gıda Üretimi ve Tüketimi Masaya Yatırıldı
Haberler
Haberler
Twitter'da Paylaş Facebook'da Paylaş WhatsApp'da Paylaş

Samsun'da düzenlenen "Üretici ve Tüketici Açısından Helal Gıdanın Yeri ve Önemi" konulu konferansta helal gıda uygunluk belgelendirmesi ve belgelendirme süreci masaya yatırıldı.

Samsun'da düzenlenen "Üretici ve Tüketici Açısından Helal Gıdanın Yeri ve Önemi" konulu konferansta helal gıda uygunluk belgelendirmesi ve belgelendirme süreci masaya yatırıldı.

Samsun TSO, Ticaret Borsası, TSE Samsun Üretim Belgelendirme Müdürlüğü ve Samsun Müftülüğü işbirliği ile düzenlenen konferansta TSE Uzmanı Ziraat Mühendisi İbrahim Halil Karahan tarafından "Üretici ve Tüketici Açısından Helal Gıdanın Yeri ve Önemi" konulu bir sunum yapıldı. Konferansın açılışını yapan TSE Samsun Üretim Belgelendirme Müdürü Erol Kaygı, "Ekonomik ve nüfus anlamında hızla büyüyen ülkemizin bu gelişimine paralel olarak artan satın alma gücüyle de doğru orantılı olarak insanımızın hayatını idame ettirmesinde temel unsur olan gıda üretimi alanında üretim ve ürün çeşitliliği her gün artmaktadır. Bu durum da ister istemez ürün güvenilirliğini gündeme getirmektedir. Ürün güvenilirliği ise sadece ilgili ürünün standartlara uygunluğu, katkı uygunluğu, hijyen uygunluğu ile sınırlı olmayıp insanlarımızın dini duyarlılıkları doğrultusunda dini gerek ve inançlara uygunluğu da ön plana çıkmaktadır" dedi.

İSLAM'A GÖRE HELAL VE HARAM

Helal gıda konusunun sadece bir beslenme konusu olmadığını, aynı zamanda bir ahlak konusu olduğunu söyleyen Samsun Müftüsü Yrd. Doç. Dr. Hayrettin Öztürk, "Gıda ürünlerinde helal ve haramın belirlenmesi yöntemi, genetiğin değiştirilmesi, gıdaların dini hükmü, gıda ve hayvan yemlerindeki katkı maddesi sorunu, modern besi ve kesim yöntemlerinin dini açıdan değerlendirilmesi konusunda ciddi çalışmalar yapılmalıdır. Hangi gıdaların helal, hangi gıdaların haram olduğunu belirlemek değil amaç; helal, haram seçimi yapabilecek kriterler oluşturmaktır" diye konuştu.

Kur'an-ı Kerim'de ve hadislerde helal ve haramların belirlendiğini belirten Müftü Yrd. Doç. Dr. Hayrettin Öztürk, "Kur'an-ı Kerim'de leş haram kılınmış, kan, domuz eti haram kılınmış. Allah'tan başkası adına boğazlanan hayvanlar haram kılınmış. 'Allah'tan başkası adına kesilen hayvanlardan yemeyin' diyor Rabbimiz. Yani besmelenin çekilmediği bir hayvan yenilmez. Boğularak darp edilmiş öldürülmüş hayvanların, düşme sonucu ölmüş hayvanların, boynuzlanarak hayvanların, yırtıcı hayvanlar tarafından parçalanmış hayvanların eti yenmez. Eğer canları çıkmadan önce yetişilip kesilmiş ise o yenilebilir. Putlar üzerine anılarak kesilen hayvanların eti yenilmez" seklinde konuştu.

Öztürk, İslam dinine göre nelerin haram, nelerin haram olduğunu şu şekilde sıraladı: "İslam'da bir şeyin helal olduğuna delil aranmaz. Haram değilse o mubah kabul edilir. Helalık asıl kabul edilir. Bir takım hayvanlar, bitkiler vardır ki, onlar haramdır. Mesela İslam'a göre hayvansal gıdalarda haram olanlar; domuz ve yaban domuzu, köpekler, yılanlar, maymunlar haramdır. Aslan, kaplan, ayı ve benzeri sivri dişli ve ot obur hayvanlar haramdır. Kartal, akbaba ve benzeri pençeli ve yırtıcı kuşlar haramdır. Fare, çıyan, akrep ve benzeri zehirli hayvanlar da haramdır. Karıncalar, arılar, ağaç kakan kuşu gibi İslam'da öldürülmesi yasak olan hayvanlar da haramdır. İğrenç olan bit, sinek, kurtçuk gibi hayvanlar haramdır. Kurbağa, timsah ve benzeri hem karada hem suda yaşayan hayvanlar haramdır. Katır ve evcil eşekler de haramdır. İslami kurallara göre kesilmemiş diğer tüm hayvanlar haramdır. Bitkisel gıdalarda işlenmesi sırasında toksin ve zararın bertaraf edilmesi haricinde keyif verici ve zararlı bitkiler haramdır. Mesela içecek olarak alkollü içecekler İslam'da haramdır. İslami kesim usullerini bilen birisi, bir Müslüman hayvanları kesmelidir. Kesilecek hayvan İslami kurallara göre kesilmelidir, üzerine Allah'ın adı anılmalıdır. Bu şartları taşıyan ve usulle kesilen ve yenilen bitkiler ve gıdalar helaldir İslam'a göre."

"Üretici ve Tüketici Açısından Helal Gıda'nın Yeri ve Önemi" konulu bir sunum yapan TSE Uzmanı Ziraat Mühendisi İbrahim Halil Karahan, "Helal gıda ilgili dünyada artan bir kaygı söz konusu. Dünya genlinde 6.5 milyon insan yaşıyor ve Müslümanlar da artan bir nüfusa sahip. Dünyanın her yerinde Müslümanların karşı karşıya kaldığı bir problem bu. Dünyanın çeşitli yerlerinde küçük nüfuslar halinde yaşayan Müslümanların helal gıdaya ulaşma konusunda bilgi problemi söz konusu. Bununla ilgili son 30 yıldır dünyada artan bir belgelendirme ihtiyacı var. Belgelendirme ile ilgili dünyada Malezya'nın öncülüğünde başlamış olan bir belgelendirme söz konusu. Yaklaşık 930 milyar dolarlık bir hacme sahip. Malezya'nın ve diğer ülkelerin yaptığı belgelendirme şuan itibariyle akreditasyon sisteminin olmaması nedeniyle büyük bir sıkıntı yaşanıyor" dedi. - SAMSUN

Kaynak: İhlas Haber Ajansı / Güncel
title