Kültür ve Turizm Bakanı Günay."Türkiye'deki Arkeoloji Dilinde de Dünyada Olduğu Gibi Bazı Kavramlar...
Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Nallıhan'a bağlı Çayırhan Beldesi Gülşehri bölgesindeki Juilopolis Antik Kenti'nde yapılan kazı çalışmalarını inceledi.
Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Nallıhan'a bağlı Çayırhan Beldesi Gülşehri bölgesindeki Juilopolis Antik Kenti'nde yapılan kazı çalışmalarını inceledi.
Bakan Günay, incelemeleri sırasında Anadolu Medeniyetleri Müzesi Müdürü ve kazı başkanı Melih Arslan'dan çalışmalarla ilgili bilgi aldı.
Günay, incelemelerinin ardından yaptığı açıklamada, burada önemli bir mezar alanı, şehir izleri bulunduğunu belirterek, şöyle devam etti:
"Şimdiye kadar burada 322 dolayında mezar açtık ve bu yaz 400 mezarı geçerek 450 mezar açma düşüncesindeyiz. Şimdiye kadar buradan çıkan 700 eser Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nde sergileniyor. Buradan çıkan ve geçmişi aydınlatmaya, geleceğe ışık tutmaya yarayan çok sayıda eserimiz var. Burada ince obje üzerinde küçük işçilikler var. Buradan çıkan yüzük taşının üzerinde inanılmaz zarafette özel işçilikler var. Demek ki burada yaşayan insanlar, estetiğe de önem veren bir dönemi yaşamışlar."
Türkiye'deki arkeoloji dilinde de dünyada olduğu gibi bazı kavramların gerçeği ifade etmeyen içeriklerle kullanıldığını dile getiren Günay, kutsal motiflere, kavramlara, heykelciklere, kutsal bir takım yapılara, yapılardaki simgelere 'tanrı' yerine 'aziz' ya da 'ermiş' denmesinin, amacı daha iyi anlatacağını söyledi.
Bu konuda kendisini haksız bulanların mutlaka olacağını ifade eden Bakan Günay, şöyle devam etti:
"Ben bu görüşlerimde biraz kararlıyım ve ona göre de anlatmaya devem edeceğim. Şimdi her inancın kutsalları var. Bizim de inancımızın, 'tanrı' sözcüğü ile bir tek kutsalı var. Bizim de kutsal kabul ettiğimiz bir sürü motif var. Bütün eski inançlardaki kutsallara neredeyse 'aziz' diyebileceğimiz, 'ermiş' diyebileceğimiz, bizim inançlarımız da çağdaş inançlardaki kutsallara, arkeoloji de alışılmış bir kolaylıkla, "tanrı" deniliyor. "Fırtına tanrısı", "şarap tanrısı", "üzüm tanrısı", "gök tanrısı", "yer tanrısı"... "Aziz" ya da
"ermiş" sözünü kullanmak, amacı anlatmaya, 'tanrı' sözünü kullanmaktan daha çok uygun."
-"Bizans sözcüğünün tarihi derinliği yok"-
Günay, arkeolojide 'galat' olarak, çok da doğruyu ifade etmeyen biçimde kullanmaya alışık olunan terimlerden birinin de Bizans' sözcüğü olduğunu belirterek, "Bizans' sözcüğü aslında tarihin derinliğinde yok" dedi.
Bizans sözcüğünün sadece İstanbul şehrinin bir dönemini ifade ettiğini ifade eden Günay, şunları söyledi:
"Hiç bir zaman tarihte 'Bizans' diye bir devlet yok. Aslında Roma var. Batı Roma ve Doğu Roma. İstanbul ve Anadolu toprakları Doğu Roma Devleti. Bizans devleti değil. Fakat Doğu Roma ve Roma'ya batılılar daha çok sahip çıkmak istedikleri için Anadolu'daki Roma Devleti'ni bizatihi daraltmaya çalışmışlar. Biz de bu terimi bu şekilde almışız. Bu topraklarda ve 476'dan sonra yeni 5. yüzyıldan sonra Doğu Roma var, hatta 395'ten sonra başlıyor. Hiçbir zaman Anadolu topraklarında Bizans egemenliği yok ve Doğu Roma Devleti var ama. Bizim de bugün Rum tabir ettiğimiz terim Roma'yı anlatıyor. Bin yıllık Roma İmparatorluğu bizim topraklarımızda, 400-500 yıllık Roma İmparatorluğu Avrupa topraklarında, İtalya topraklarında ama 395'ten, 1453'e kadar 1100 yıllık Roma Devleti bizim topraklarımızda. Oradan koparmak için bu Anadolu toprağındaki Roma Devletine de
'Bizans' demişler."
Yayıncı: Osman Kurt - ANKARA