Kahramanmaraş Çağlayancerit'te Âşıklık Geleneğinin Bir Temsilcisi Ali Ataş'ın Hayatı, Sanatı ve Şiirleri
Salim Ulu Türk Dili ve Edebiyatı temalı tezinde şu konulardan bahsetti.
''Tezimiz, Türk edebiyatı içerisinde âşık edebiyatının mahiyeti, Kahramanmaraş, Çağlayancerit âşıklık geleneği ve âşıklarından başlayarak Âşık Ali Ataş?ın hayatı, edebî şahsiyeti ve şiirlerini incelemeye yönelik hazırlanmıştır. Bu konuyu seçmedeki amacımız, çalışmamızla Kahramanmaraş Çağlayancerit âşıklığını ve Âşık Ali ataş?ın hayatını, edebî şahsiyetini, eserlerini değerlendirmek; Türk millî kültürüne, Türk edebiyatına katkı sağlamak ve 20. yüzyıl âşık edebiyatının, âşıklık geleneğinin değerlendirilmesine yardımcı olmaktır. Ataş?ın yetiştiği kültürel ve coğrafi yapıyı tanımak için girişte Kahramanmaraş ve Çağlayancerit?le ilgili tarih, coğrafya, kültür, dil vb. yönlerden umumi bilgiler verilmiştir. Girişin son kısmı âşıklık geleneğinin tarihî gelişimi, Kahramanmaraş âşıklık geleneği ve âşıklarına ayrılmıştır. Birinci bölümde âşığın hayatını ve âşıklık geleneği içerisindeki yerini değerlendirdik. İkinci bölümde şiirleri biçim ve üslup yönünden inceleyerek âşığın edebî şahsiyetini tahlil ettik. Üçüncü bölümde Âşık Ali Ataş?ın şiirlerini içerik açısından inceledik. Dördüncü bölümde şiirlerini topluca verdik. Âşık Ali Ataş?ın incelediğimiz 532 şiirinden 20?si millî; 9?u dinî; 177?si sosyal konularla ilgili; 26?sı tabiatla ilgili; 124?ü ailesi ve diğer kişilerle ilgili; 29?u aşk-sevgili-güzellik konulu; 59?u şair dostlarıyla ilgili, 88?i kişisel durum ve duygularla ilgili konulardan oluşmaktadır. Âşık Ali Ataş?ın incelediğimiz 532 şiirinden 148 adedi sekizli, 383 adet 11?li ve bir şiiri de 14?lü hece ölçüsüyle yazılmıştır. Şiirlerde durak kullanılmıştır; ancak bazı şiirlerde durak değişebilmektedir. Şiirlerde kafiye kadar rediflerle ve tekrarlarla ahenk sağlanmaya çalışılmıştır. Redifler, tekrarlar, kafiye ve ayaklarla şiirlerde ahenk kurulmuştur. Kullanılan kafiye genellikle yarım kafiyedir. Ataş aynı şiirde tek tip kafiye kullanımına özel bir dikkat göstermez. Ataş âşık edebiyatının şekil ve tür hususiyetlerinin tüm mahiyetlerini bilmekten ziyade şekil ve türleri geleneğe dayalı, gelenekten öğrendiği gibi kullanmaktadır. Şiirlerinin tamamı koşma ve semai tarzındadır. En çok kullandığı türler taşlama, öğüt ve güzellemedir.Ataş?ın şiir dili sade halk dilidir. Yöresel kelimeler, söz kalıpları şiirlerde kullanılmıştır. Âşık, halen Çağlayancerit?te ikamet etmekte ve şiir yazmaya devam etmektedir.'' dedi.
Ayrıntılı Bilgi İçin:https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/