Asırlık Mushaf-ı Şerif'in Tıpkıbasımı Yapıldı
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Hattat Hasan Rıza Efendi'nin asırlık Mushaf-ı Şerif'inin tıpkıbasımını yaptı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Hattat Hasan Rıza Efendi'nin asırlık Mushaf-ı Şerif'inin tıpkıbasımını yaptı.
Bakanlık Basın Müşavirliğinden yapılan yazlı açıklamaya göre, İslam yazı sanatını zirveye taşıyan Şeyh Hamdullah'ın, önceki yıllarda tıpkıbasımı yapılan 500 yıllık eserinin ardından, Hattat Hasan Rıza Efendi'nin asırlık Mushaf-ı Şerif'inin tıpkıbasımı da yapıldı.
Sülüs, celi ve ta'lik hatlarıyla yazdığı pek çok eserle tanınan ve özellikle Osmanlı dönemi yazma eserlerinde sıklıkla kullanılan nesih yazı stilinin en güzel örneklerini veren Hattat Hasan Rıza Efendi'nin eserinin tıpkıbasımında, daha önce hiç denenmemiş teknikler kullanıldı.
Kültür ve Turizm Bakanı Numan Kurtulmuş, Mushaf-ı Şerif'in bir numaralı tıpkıbasımını Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'a takdim edecek. Mushaf-ı Şerif'in tıpkıbasımını dün Başbakan Binali Yıldırım'a veren Kurtulmuş, eseri ilerleyen günlerde TBMM Başkanı İsmail Kahraman'a da sunacak.
Teknik olarak en iyi tıpkıbasım
Sultan V. Mehmed Reşad'ın Osmanlı tahtına geçtikten sonra Eyüp Sultan'da yaptırmaya niyetlendiği türbesinde okunması için sipariş verdiği, büyük boy Kur'an-ı Kerim el yazması olan ve orijinali Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi'nde korunan Hattat Hasan Rıza Efendi'ye ait eser, teknik anlamda günümüze kadar yapılan en iyi tıpkıbasımların ikincisi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı Yazma Eserler Kurumu Başkanlığının, daha önce tıpkıbasımları yapılan Mushaf-ı Şerif'lerin, yeterli teknik özellikleri taşımadığı gerekçesiyle 2014'te başlattığı çalışmayla, geçtiğimiz yıllarda tamamlanan ilk eser, "hattatların piri" olarak tanımlanan Şeyh Hamdullah'a ait Mushaf-ı Şerif olmuştu.
Oldukça hassas bir çalışma
Türkiye'de daha önce hiç denenmemiş Hexachrome ve Ekinoks baskı tekniklerinin kullanıldığı Hasan Rıza Efendi hattı Mushaf-ı Şerif'in tıpkıbasım çalışmalarında, 4 ana renk üzerine kurulan baskı yöntemi geliştirilerek, daha geniş bir renk spektrumunda renk ayrımı gerçekleştirildi.
Tıpkıbasımın hazırlık, grafik ve montaj aşamasında, kağıt ve cilt seçiminde de oldukça hassas davranıldı. Eserde, daha önce pek çok tıpkıbasım yayında kullanılan, yaldızla renkleri mat ve yapay yansıtan ağır kuşe kağıtlar yerine Tinteretto Stucco, Oldmild, Speciart, Enzo Vivid, Garda Pat Klasik ve Renoir gibi çeşitli artistik kağıtlarla provalar yapıldı.
Provalar sonunda Tinteretto Stucco ve Oldmild markalı kağıtlarda karar kılındı ve böylece eserdeki renk ve detaylar aslına uygun yansıtılabildi. Ayrıca Mushaf-ı Şerif'in orijinal ciltlerine en yakın hissi verebilmek adına da temini oldukça güç ve masraflı olan keçi derisi üzerine klişe uygulamalar yapıldı.
Fiziki ve optik kusurlardan arınmış bir ortamda, asgari 300 dpi çözünürlükte ve kalibrasyonlu ekran eşliğinde yapılan fotoğraf çekimlerinin ardından, renk ayrım çalışmalarına başlanan eserde, iç baskı ve cilt örneklerini içerir provalar ise yazma eser uzmanları, Kitap Şifahanesi restoratörleri ile Uğur Derman, Mehmet Özçay ve İslam Seçen gibi alanında söz sahibi isimler tarafından değerlendirildi.